Salah satu ciri yang dapat diperhatikan
pada para tokoh ilmuwan Islam ialah mereka tidak sekadar dapat menguasai
ilmu tersebut pada usia yang muda, malah dalam waktu yang singkat
mereka dapat menguasai beberapa bidang ilmu secara serentak. Walaupun
tokoh-tokoh itu lebih dikenali dalam bidang sains tetapi mereka juga
memiliki kemahiran yang tinggi dalam bidang agama, falsafah, dan lain
sebagainya. Salah seorang dari mereka ialah Ibnu Haitham atau nama
sebenarnya Abu All Muhammad Al-Hassan ibnu Al-Haitham. Dalam kalangan
cerdik pandai di Barat, beliau dikenali dengan nama Alhazen. Ibnu
Haitham dilahirkan di Basrah pada tahun 354 H/965 M.
Beliau mengawali pendidikannya di Basrah
sebelum dilantik menjadi pegawai pemerintah di bandar kelahirannya.
Setelah beberapa lama berkhidmat dengan pihak pemerintah di sana, beliau
mengambil keputusan merantau ke Ahwaz dan Baghdad. Di perantauan beliau
telah melanjutkan pengajian dan menumpukan perhatian pada penulisan.
Kecintaannya kepada ilmu telah membawanya berhijrah ke Mesir.
Beliau mengambil kesempatan ketika
berada di Mesir untuk melakukan beberapa kerja penyelidikan mengenai
aliran dan saluran Sungai Nil serta menyalin buku-buku mengenai
matematika dan ilmu falak. Hal itu menjadikan beliau seorang yang amat
mahir dalam bidang sains, ilmu falak, matematika, geometri, dan
falsafah.
Tulisannya mengenai mata, telah menjadi
salah satu rujukan yang penting dalam bidang pengajian sains di Barat.
Bahkan kajiannya mengenai mata telah menjadi rujukan kepada pengajian
modern mengenai mata.
Ibnu Haitham merupakan ilmuwan yang
gemar melakukan penyelidikan. Penyelidikannya mengenai cahaya telah
memberikan ilham kepada ilmuwan Barat seperti Boger, Bacon, dan Kepler
untuk menciptakan mikroskop serta teleskop.
Beliau merupakan orang pertama yang
menulis dan menemukan berbagai data penting mengenai cahaya. Beberapa
buah buku mengenai cahaya yang ditulisnya telah diterjemahkan ke dalam
bahasa Inggris, antaranya ialah Light dan On Twilight Phenomena.
Kajiannya banyak membahas mengenai senja dan lingkaran cahaya di sekitar
bulan dan matahari serta bayang-bayang dan gerhana.
Menurut Ibnu Haitham, cahaya fajar
bermula apabila matahari berada di garis sembilan belas derajat di ufuk
timur. Warna merah pada senja pula akan hilang apabila matahari berada
di garis sembilan belas derajat ufuk Barat. Dalam kajiannya, beliau juga
telah berhasil menemukan dan menjelaskan kedudukan cahaya seperti bias
cahaya dan pembalikan cahaya.
Ibnu Haitham juga turut melakukan
percobaan terhadap kaca yang dibakar dan dari situ menghasilkan teori
lensa pembesar. Teori itu telah digunakan oleh para ilmuwan Itali untuk
menghasilkan kaca pembesar yang pertama di dunia.
Yang lebih menakjubkan ialah Ibnu
Haitham telah menemukan prinsip isi padu udara sebelum seorang ilmuwan
yang bernama Trricella mengetahui perkara itu 500 tahun kemudian. Ibnu
Haitham juga telah menemukan perwujudan tarikan gravitasi sebelum Issaac
Newton mengetahuinya.
Selain itu, teori Ibnu Haitham mengenai
jiwa manusia sebagai satu rentetan perasaan yang bersambung-sambung
secara teratur telah memberikan ilham kepada ilmuwan Barat untuk
menghasilkan wayang gambar. Teori beliau telah membawa kepada penemuan
filem yang kemudian disambung-sambung dan dimainkan kepada para penonton
sebagaimana yang dapat kita tonton pada masa kini.
Selain sains, Ibnu Haitham juga banyak
menulis mengenai falsafah, logika, metafisika, dan persoalan yang
berkaitan dengan keagamaan. Beliau turut menulis ulasan dan ringkasan
terhadap karya-karya sarjana terdahulu.
Bagi Ibnu Haitham, falsafah tidak boleh
dipisahkan dari matematika, sains, dan ketuhanan. Ketiga-tiga bidang dan
cabang ilmu ini harus dikuasai dan untuk menguasainya seseorang perlu
menggunakan waktu mudanya dengan sepenuhnya. Apabila umur semakin
meningkat, kekuatan fisik dan mental akan turut mengalami kemerosotan.
Karya-karya Ibnu Haitham:
1. Al'Jami' fi Usul al'Hisab tentang teori-teori ilmu metametika dan analisaannya
2. Kitab Al-Tahlil wa al'Tarkib mengenai ilmu geometri
3. Kitab Tahlil Al-masa’il Al-Adadiyah tentang algebra;
4. Maqalah fi Istikhraj Simat Al-Qiblah yang mengupas tentang arah kiblat
5. Risalah fi Sina'at Al-Syi'r mengenai teknik penulisan puisi.
Sumbangan Ibnu Haitham kepada ilmu sains
dan falsafah amat banyak. Kerana itulah Ibnu Haitham terkenal sebagai
seorang yang miskin dari segi material tetapi kaya dengan ilmu
pengetahuan.
Beberapa pandangan dan pendapatnya masih
relevan hingga sekarang. Walau bagaimanapun sebahagian karyanya lagi
telah dicuri dan diceduk oleh ilmuwan Barat tanpa memberikan penghargaan
yang sewajarnya kepada beliau. Semestinya ilmuwan Barat patut berterima
kasih kepada Ibnu Haitham dan para sarjana Islam karena tanpa mereka
mungkinan dunia Eropa masih diselubungi dengan kegelapan.
Kajian Ibnu Haitham telah menyediakan
landasan kepada perkembangan ilmu sains dan pada masa yang sama
tulisannya mengenai falsafah telah membuktikan keaslian pemikiran
sarjana Islam dalam bidang ilmu tersebut yang tidak lagi dibelenggu oleh
pemikiran falsafah Yunani.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar