Falsafah yang dipelopori oleh para
ilmuwan Islam, berlandaskan ajaran Islam dan kalimah syahadah bertujuan
untuk meningkatkan keyakinan dan ketakwaan umat Islam. Berbeda dengan
falsafah Yunani yang lebih tertumpu kepada pencarian kebenaran
berlandaskan pemikiran dan logika semata sehingga menimbulkan kekeliruan
Aliran falsafah pada zaman Islam tidak
sekadar membataskan perbicaraan kepada persoalan yang berkaitan dengan
metafisika dan kejadian alam. Tetapi juga meliputi persoalan yang
berkaitan dengan nilai-nilai akhlak, masyarakat, dan kemanusiaan.
Walaupun ahli falsafah pernah dicap oleh Imam Al-Ghazali sebagai
golongan yang sesat lagi menyesatkan, tetapi perkembangan ilmu falsafah
itu telah berhasil membantu menyelesaikan berbagai persoalan keagamaan,
ekonomi, politik, sosial, budaya, dan bidang-bidang lain.
Umat Islam digalakkan mencari dan
menimba ilmu sampai ke negara China. Dorongan yang diberikan oleh Islam
itu telah memberikan semacam motivasi kepada para sarjana Islam untuk
terus menggali dan mempelajari berbagai ilmu pengetahuan.
Salah seorang ilmuwan tersebut ialah Al
Biruni atau nama lengkapnya Abu Al-Raihan Muhammad ibnu Ahmad Al-Biruni.
Beliau dilahirkan pada tahun 362 H/973 M di Birun, ibu kota negara
Khawarizm atau lebih dikenal sebagai Turkistan. Gurunya yang pertama
ialah Abu Nasir Mansur ibnu Alt ibnu Iraqin yang juga merupakan seorang
pakar ilmu matematika dan alam.
Minat dan kecenderungannya untuk
mempelajari serta meluaskan dimensi ilmu pengetahuannya telah mendorong
Al-Biruni merantau hingga ke negara India. Tetapi semasa berada di
India, Al-Biruni telah ditawan oleh Sultan Mahmud Al-Ghaznawi. Setelah
Sultan Mahmud Al-Ghaznawi menyadari keilmuwannya maka beliau ditugaskan
di istana sebagai salah seorang ulama. Kesempatan itu digunakan
sepenuhnya oleh Al-Biruni untuk mempelajari bahasa Sangsekerta dan
bahasa lain di India.
Di sana beliau mengambil kesempatan
untuk mengenali agama Hindu dan falsafah India. Hasilnya beliau telah
menulis beberapa buah buku yang mempunyai hubungan dengan masyarakat
India dan kebudayaan Hindu.
Tembok penjara tidak menjadi penghalang
kepada Al-Biruni untuk terus menuntut dan menghasilkan karya-karya besar
dalam berbagai bidang. Sumbangannya kepada ilmu dan peradaban India
sangat besar. Sumbangannya yang paling penting ialah dalam penciptaan
kaedah penggunaan angka-angka India dan kajiannya mencari ukuran bumi
menggunakan perkiraan matematika. Beliau juga telah menghasilkan satu
peta yang berisi kedudukan ibu kota-ibu kota negara di dunia.
Sewaktu berada dalam tawanan itu,
Al-Biruni juga menggunakan seluruh ruang dan peluang yang ada untuk
menjalin hubungan antara para ilmuwan sekolah tinggi Baghdad dan para
sarjana Islam India yang tinggal dalam istana Mahmud al Ghaznawi.
Selepas dibebaskan, beliau telah menulis
sebuah buku yang berjudul Kitab Tahdid Al-Nihayat Al- Amakin Litashih
Al-Masafat Al-Masakin. Di samping itu, beliau turut mendirikan sebuah
pusat kajian astronomi mengenai sistem solar yang telah membantu
perkembangan pengajian ilmu falak pada tahun-tahun yang mendatang.
Kajiannya dalam bidang sains, matematika, dan geometrika telah
menyelesaikan banyak masalah yang tidak dapat diselesaikan sebelum ini.
Penguasaannya terhadap berbagai ilmu
pengetahuan dan bidang telah menyebabkan beliau digelar sebagai Ustaz
fil Ulum atau guru segala ilmu. Tulisannya tentang sejarah Islam telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Inggris dengan judul Chronology of Ancient
Nation. Banyak lagi buku tulisan Al-Biruni diterbitkan di Eropa dan
tersimpan dengan baik di Museum Escorial, Sepanyol. Dalam sepanjang
hidupnya.
Al-Biruni telah menghasilkan lebih 150
buah buku. Antara buku itu ialah Al-Jamahir fi Al-Jawahir yakni mengenai
batu-batu permata; Al-Athar Al-Baqiah berkaitan dengan peninggalan
sejarah dan Al-Saidalah fi Al-Tibb, tentang obat-obatan. Karya ini
adalah karyanya yang terakhir sebelum meninggal dunia pada 1048M.
Al-Biruni bukan saja dapat menguasai
bahasa Sangsekerta dengan baik tetapi juga bahasa-bahasa Ibrani dan
Syria. Beliau yang memiliki ilmu pengetahuan yang luas tentang falsafah
Yunani menjadikannya seorang sarjana agung yang pernah dilahirkan oleh
dunia Islam. Al-Biruni berhasil membuktikan bahwa gandengan falsafah dan
ilmu pengetahuan telah menjadikan agama terus hidup subur dan
berkembang serta membantu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh
umat.
Pemikiran falsafahnya tidak semata-mata
bersandarkan kepada imajinasi dan permainan logika tetapi berdasarkan
kepada kajian yang dilakukannya secara empirikal. Kepakarannya dalam
ilmu Islam tidak tidak dapat di ragukan lagi kerana dalam umur yang
masih muda beliau telah menghasilkan sebuah karya besar yang berjudul
Kitabul Asar Al-Baqiya Anil Quran Al-Khaliya.
Al-Biruni telah membuktikan bahwa
golongan ahli falsafah bukan merupakan golongan yang sesat. Sebaliknya
mereka merupakan golongan ilmuwan yang perlu diberi penghargaan. Peranan
dan kedudukan mereka sangat besar dalam peradaban manusia.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar