Tulisan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristoteles mempunyai pengaruh yang besar terhadap pemikiran ahli falsafah Islam. Salah seorang ahli falsafah Islam yang terpengaruh dengan pemikiran kedua tokoh tersebut ialah Al-Farabi.
Nama sebenarnya Abu Nasr Muhammad Ibnu
Muhammad Ibnu Tarkhan Ibnu Uzlaq Al-Farabi. Beliau lahir pada tahun
874M/260H di Transoxia yang terletak dalam Wilayah Wasij di Turki.
Ayahnya merupakan seorang anggota pejuang yang miskin tetapi semua itu
tidak menghalanginya dari mendapat pendidikan di Baghdad. Beliau telah
mempelajari bahasa Arab di bawah pimpinan Ali Abu Bakar Muhammad ibnu
Al-Sariy.
Setelah beberapa waktu, beliau berpindah
ke Damsyik sebelum meneruskan perjalanannya ke Halab. Di sana, beliau
telah berkhidmat di istana Saif Al-Daulah dengan gaji empat dirham
sehari. Hal ini menyebabkan dia hidup dalam keadaan yang serba
kekurangan.
Al-Farabi yang terdidik dengan sifat
qanaah menjadikan beliau seorang yang sangat sederhana, tidak gila harta
dan cinta dunia. Beliau lebih menumpukan perhatian untuk mencari ilmu
daripada mendapatkan kekayaan duniawi. Sebab itulah Al-Farabi hidup
dalam keadaan yang miskin sehingga beliau menghembuskan nafas yang
terakhir pada tahun 950M (339H).
Walaupun Al-Farabi merupakan seorang
yang zuhud tetapi beliau bukan seorang ahli sufi. Beliau merupakan
seorang ilmuwan yang cukup terkenal pada zamannya. Dia bisa menguasai
berbagai bahasa.
Selain itu, dia juga merupakan seorang
pemusik yang handal. Lagu yang dihasilkan meninggalkan kesan secara
langsung kepada pendengarnya. Selain mempunyai kemampuan untuk bermain
musik, beliau juga telah menciptakan satu jenis alat musik yang diberi
nama gambus.
Kemampuan Al-Farabi bukan sekadar itu,
malah beliau juga memiliki ilmu pengetahuan yang mendalam dalam bidang
kedokteran, sains, matematika, dan sejarah. Namun, keterampilannya
sebagai seorang ilmuwan yang terulung lebih dalam di bidang falsafah.
Bahkan kehebatannya dalam bidang ini mengatasi ahli falsafah Islam yang
lain seperti Al-Kindi dan Ibnu Rusyd.
Dalam membicarakan teori politiknya,
beliau berpendapat bahwa akal dan wahyu adalah satu hakikat yang padu.
Usaha untuk memisahkan kedua hal tersebut akan melahirkan sebuah negara
yang pincang serta masyarakat yang kacau-bilau. Oleh karena itu, akal
dan wahyu perlu dijadikan sebagai dasar kepada pembinaan sebuah negara
yang kuat, stabil, dan makmur.
Al-Farabi banyak mengaji mengenai
falsafah dan teori Socrates, Plato, dan Aristoteles. Maka tidak heran,
Al-Farabi dikenali sebagai orang yang paling memahami falsafah
Aristoteles. Dia juga merupakan seorang pertama yang menulis mengenai
ilmu logika Yunani secara teratur dalam bahasa Arab.
Meskipun pemikiran falsafahnya banyak
dipengaruhi oleh falsafah Yunani tetapi beliau menentang pendapat Plato
yang menganjurkan konsep pemisahan dalam kehidupan manusia. Menurut
Al-Farabi, seorang ahli falsafah tidak seharusnya memisahkan dirinya
dari sains dan politlk. Sebaliknya perlu menguasai kedua untuk menjadi
seorang ahli falsafah yang sempurna. Karena keduanya merupakan komponen
yang saling lengkap melengkapi.
Pandangan falsafahnya yang kritikal
telah meletakkannya setingkat dengan ahli falsafah Yunani yang lain.
Dalam kalangan ahli falsafah Islam, beliau juga dikenali sebagai
Aristoteles kedua. Bagi Al-Farabi, ilmu adalah segalanya dan para
ilmuwan harus diletakkan pada kedudukan yang tertinggi dalam
pemerintahan sebuah negara.
Pandangan Al-Farabi ini sebenarnya
mempunyai persamaan dengan falsafah dan ajaran Confucius yang meletakkan
golongan ilmuwan pada tingkat yang tertinggi di dalam sistem sosial
sebuah negara.
Pemikiran dan pandangan Al-Farabi
mengenai falsafah politik terkandung dalam karyanya yang berjudul
Madinah Al-Fadhilah . Perbicaraan mengenai ilmu falsafah zaman Yunani
dan falsafah Plato serta Aristoteles telah disentuhnya dalam karya
Ihsa Al-Ulum dan Kitab Al-Jam.
Terdapat dua buku tidak dapat disiapkan
oleh Al-Farabi di zamannya. Buku-buku itu ialah Kunci Ilmu yang
disiapkan oleh muridnya yang bernama Muhammad Al Khawarismi pada tahun
976M dan Fihrist Al-Ulum yang diselesaikan oleh Ibnu Al-Nadim pada
tahun 988M.
Al-Farabi juga telah menghasilkan sebuah
buku yang mengandung pengajaran dan teori musik Islam, yang diberikan
judul Al-Musiqa dan dianggap sebagai sebuah buku yang terpenting dalam
bidang musik.
Sebagai seeorang ilmuwan yang tulen,
Al-Farabi turut memperlihatkan kecenderungannya menghasilkan beberapa
kajian dalam bidang kedokteran. Walaupun kajiannya dalam bidang ini
tidak menjadikannya masyhur tetapi pandangannya telah memberikan
sumbangan yang cukup bermakna terhadap perkembangan ilmu kedokteran pada
zamannya.
Salah satu pandangannya yang menarik
ialah mengenai jantung adalah lebih penting dibanding otak dalam
kehidupan manusia. Ini disebabkan jantung memberikan kehangatan kepada
tubuh sedangkan otak hanya menyelaraskan kehangatan itu menurut
keperluan anggota tubuh badan.
Sesungguhnya Al-Farabi merupakan seorang
tokoh falsafah yang serba bisa. Banyak dari pemikirannya masih relevan
dengan perkembangan dan kehidupan manusia sekarang. Sementara itu,
pemikirannya mengenai politik dan negara banyak dikaji serta dibicarakan
di tingkat universitas.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar