Senin, 14 Januari 2013

Ibnu Bajjah




Umat Islam dipercayai telah sampai ke Sepanyol pada zaman sahabat. Kedatangan mereka telah berjaya mempengaruhi kehidupan masyarakat di sana khususnya dalam bidang yang berkaitan dengan keilmuwan.
Sepanjang pemerintahan Islam di Sepanyol yang juga dikenali sebagai Andalusia, telah lahir cendikiawan-cendekiawan dan sarjana dalam berbagai bidang. Sebahagian mereka ialah ahli sains, matematika,astronomi, falsafah, sastra, dan sebagainya.
Salah seorang mereka ialah Abu Bakar Muhammad Ibnu Yahya Al-Saigh atau lebih terkenal sebagai Ibnu Bajjah. Beliau dilahirkan di Saragossa pada tahun 1082 M. Ibnu Bajjah merupakan seorang sastrawan dan ahli bahasa yang unggul. Dalam hal ini, beliau pernah menjadi penyair bagi golongan Al-Murabbitin yang dipimpin oleh Abu Bakar Ibrahim Ibnu Tafalwit.
Selain itu, Ibnu Bajjah juga merupakan seorang ahli musik dan pemain gambus yang handal. Beliau juga seorang hafiz Alquran. Ibnu Bajjah juga terkenal sebagai salah seorang doktor teragung yang pernah dilahirkan di Andalusia.
Kemampuannya menguasai berbagai-bagai ilmu menjadikannya seorang sarjana yang teragung bahkan tiada tandingannya di Andalusia dan bahkan di dunia Islam. Jadi, sumbangannya dalam bidang keilmuwan sangat besar. Dalam bidang falsafah contohnya, Ibnu Bajjah boleh diletakkan setaraf dengan Al-Farabi dan Aristoteles.
Ibnu Bajjah pernah menulis sebuah buku yang berjudul aI-Nafs yang membicarakan persoalan yang berkaitan dengan jiwa. Pembicaraan itu banyak dipengaruhi oleh gagasan pemikiran falsafah Yunani. Oleh sebab itulah, Ibnu Bajjah banyak membuat ulasan terhadap karya dan hasil tulisan Aristoteles, Galenos, Al-Farabi, dan Al-Razi.
Ibnu Bajjah merupakan tokoh ilmuwan yang hebat. Sesuai dengan itu beliau telah diberikan kedudukan dan penghormatan yang tinggi oleh orang Murabbitin. Tetapi perasaan dengki dan cemburu telah menyebabkan beliau diracuni dan akhirnya meninggal dunia pada tahun 1138 Mi dalam usia yang masih  muda.
Biarpun umur Ibnu Bajjah tidak panjang tetapi sumbangan dan pemikirannya telah meletakkan tapak yang kukuh kepada perkembangan ilmu dan falsafah di bumi Andalusia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar